بررسی مدل های ترمودینامیکی و آسفالتین و واکس در مخازن نفتی

    Sorry, no posts matched your criteria.

بررسی مدل های ترمودینامیکی و آسفالتین و واکس در مخازن نفتی

۱۸ مرداد ۱۳۹۶
856 views
بدون نظر

بررسی مدل های ترمودینامیکی و آسفالتین و واکس در مخازن نفتی

 

 

5000 تومان – خرید

 

دانلود رایگان پروژه

 

 

فرمت :  word

تعداد صفحات :  ۲۶

 

 

چکیده 

اجزای نفت خام  شامل  گازهای سبک  همراه با مولکول های سبک هیدروکربنی و هیدروکربن های سنگین شامل واکس ، آسفالتین و رزین می باشد. تغییرات در شرایط عملیاتی مانند دما، فشار و همچنین تغییر در ترکیب اجزای سبک در ترکیبات نفتی در طی تولید، انتقال و فن آوری نفت خام باعث رسوب کردن این مواد جامد می شود. رسوب واکس یک مشکل جدی در صنعت نفت می باشد که تشکیل آن منجر به انسداد منافذ زیرزمینی شده و راندمان استخراج نفت را کاهش می دهد. لذا محاسبه مقدار رسوب واکس ایجاد شده و پیش بینی دقیق دمای تشکیل رسوب و در نظرگرفتن این دما، درطراحی تجهیزات مربوط به استخراج، تولید و بره برداری نفت خام و یا برش های نفتی، از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. با توجه  به پرهزینه و زمان بر بودن انجام آزمایشات دردامنه وسیع اطلاعات، بهترین راه برای پیش بینی نقطه پیدایش  واکس، مدل سازی ترمودینامیکی این پدیده می باشد. تا کنون مدل های ترمودینامیکی  مختلفی برای پیش بینی نقطه پیدایش رسوب  واکس اراِئِه شده اند. در این پژوهش به مطالعه مدل های ارائه شده برای پیش بینی تشکیل رسوب  واکس و آسفالتین پرداخته شده است.

 

 

مقدمه

با توجه به صنعتی شدن جهان امروز، نیاز به انرژی به طور پیوسته درحال افزایش می باشد. یکی از بزرگترین منابع تأمین انرژی در جهان، سوخت های فسیلی هستند. نفت خام یکی از مهم ترین انواع سوخت های فسیلی است و شامل هیدروکربن هایی با وزن مولکولی مختلف و ترکیبات اورگانیک می باشد. اجزای سبک نفت خام استخراج شده از چاه شامل گازهای سبک همراه با مولکول های سبک هیدروکربنی بوده که خواص آن ها به خوبی شناخته شده است. هیدروکربن های سنگین نیز شامل واکس، آسفالتین و رزین می باشد که می توانند به صورت جامد در ترکیبات ظاهر شوند و مشکلاتی را در صنعت نفت ایجاد کنند.

تغییرات در شرایط عملیاتی مانند دما، فشار و همچنین تغییر در ترکیب اجزای سبک در ترکیبات نفتی در طی تولید، انتقال و فن آوری نفت خام باعث رسوب کردن مواد جامد از جمله واکس می شود. تشکیل این رسوبات منجر به انسداد منافذ زیرزمینی شده و راندمان استخراج نفت را کاهش می دهد. همچنین در خطوط انتقال نفت خام، باعث مسدود شدن لوله ها و افزایش مقاومت در برابر جریان و در نتیجه افت فشار جریان می شود و موجب استهلاک تاسیسات نیز خواهد شد.

 

 

"بازديدکننده گرامي" با تشکر از اينکه سايت مارا براي انتخاب مقالات انتخاب کرده ايد در صورت پرداخت موفق و عدم دريافت فايل بعد از پرداخت کافيست موضوع پروژه رو به ايميل زير بفرستيد تا سريع واستون فرستاده بشه .... با تشکر nirvana70777@gmail.com

برچسب ها

۷ روز هفته، ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم، سوالی دارید؟ بپرسید

آدرس ایمیل

nirvana707772@gmail.com

تلفن تماس

09369459753