تاريخچه مختصري از گل حفاري

    Sorry, no posts matched your criteria.

تاریخچه مختصری از گل حفاری

۴ آذر ۱۳۹۳
1,948 views
بدون نظر

تاریخچه مختصری از گل حفاری

8000 تومان – خرید

تاریخچه مختصری از گل حفاری

تعداد صفحات : ۱۰۰

فرمت فایل : word

گل حفاری تاریخچه های طولانی و گوناگونی از گذشته های دور دارد ولی بطور اجمالی در آغاز چینی ها فهمیدند که گل دارای دو کاربدر مهم میباشد .

۱- آنچه را که در سازند وجود دارد نرم میکنند .
۲- همچنین عقیده داشتند که گل حفاری به بالا آوردن کنده ها از ته چاه کمک شایانی میکند .

به جز چند چاهی که توسط چینی ها حفاری ( در قرن هیچدهم ) چند چاهی نیز در امتداد سنگها بوسیله دست با عمق های کم حفر شده که اولین آنها در ۱۸۰۶ تا ۱۸۰۸ بوسیله دو برادر بنامهای دیوید ژوزف رافنر بود که برای آب نمک حفر گردید ، در همین رابطه در سال ۱۸۲۹ به هنگامی که حفاری برای آب نمک در یکی از ایالتهای آمریکا ادامه داشت یک باره بجای آب نمک به مقدار ۱۰۰۰ بشکه در روز نفت از چاه بیرون جهید .
در سیستم هایی که تا سال ۱۸۴۸ و حتی بعد از آن برای استخراج نفت از آبهای جاری استفاده میشد هنوز کسی از خواص گل حفاری اطلاعی نداشت .
در سال ۱۸۹۰ مردی بنام چاپ من اشاره ای به این موضوع نمود که جریانی از آب و مقداری مواد پلاستیکی میتوانند شکلی به دیواره چاه داده و این آغاز مهندسی مدرن در تاریخ گل حفاری بود .
چاپ من بعدا به یکی دیگر از کاربرد های گل حفاری دست یافت و آن عبارت بود از :
اینکه میتوان از هرز روی آب در لایه های سازند جلوگیری نمود . همچنین پشتکار چاپ من به این نتیجه رسید که از مواد دیگری جهت اندود کردن دیواره چاه میتوان استفاده کرد . او همچنین این موضوع را که خاک رس پوست کندم ،حبوبات ،سیمان و مواد مشابه را میتوان بکار گرفت آگاهی داد . در سال ۱۸۸۹ یک پیمان کار چاه های آبی بنام آندرو از اهالی امریکا متذکر شد که گل های خمیره ای میتوانند جهت دیواره سازی جداره های حفره بکار گرفته شود . در همین سال فردی بنام جان باکینگ هام یاد آور شد که بجای آب میتوان از مواد چرب و نرم استفاده کرد . این مرد همچنین در باره بکار گیری گل های روغنی گزارشی ارائه داد . در اکتبر ۱۹۰۰ کرت ها میل یاد آور شد وقتی که سیا حفاری بوسیله خاک رس خمیره ای تر گردد کمک شایان توجهی به دیواره سازی جداره حفره خواهد کرد .
ظاهرا در ان عصر سیال حفاری علی رغم اهمیت و ضرورتش نتوانسته بود توجه ویژه ای را جلب کند خواص فیزیکی سیال نیز َآنقدر مطلوب نبود که سزاوار ثبت شدن باشد و بهمین دلیل است که رد پایی از آنها بجای نمانده است .
میتوانیم چنین فرض کنیم که گل ساخته شده توسط جامدات چاه خیلی سنگین بود و یا گرانروی زیادی داشت و تنها از آب برای رقیق کردن آن استفاده میگردید اگر گرانروی گل کاهش میافت یا از درون مخازن ذخیره به سیستم گل جدید افزوده میشد و یا حفاری با همان گل رقیق ادامه میافت ،‌اگر وزن اندک بود چاه فوران میکرد و و اگر هرز روی گل زیاد بود یا اندود گل تشکیل و لوله های حفاری را گیر می انداخت و یا ریزش دیواره چاه باعث گیر کردن لوله ها میگشت هیچ نوع مواد افزودنی موثری برای کنترل خواص فیزیکی گل وجود نداشت و هر گل سازی شامل تعدیل گل توسط اب بود .
۱۳ سال بعد از ظهور نخستین گل حفاره لوکاس در سال ۱۹۰۱ دراسپیدل تاپ برای مباحثه در مورد سیالات حفاری و مطرح کردن آن به عنوان یک ضرورت در صنعت حفاری حضور پیدا کرد این مسئله در سال ۱۹۱۴ از تحقیقات وسیعی توسط پولاردو هگبورگ کشف شد که از گل فوق العاده غلیضی برای حفاری توسط دکل های ضربه ای در ایالت اوکلاهاما استفاده میشده است . آنها اظهار کردند که استفاده از آب و گل رس سنگین و غلیظ پدیده جدیدی در صنعت حفاری نیست . و سالها در حفاری دورانی حضور داشته است و اولین چاه موفقی که در منطقه بیومونت در ایالت تگزاس حفر گردیده با استفاده از این گل صورت گرفته اما تا سال ۱۹۱۳ که چاه ها توسط دکل های ضربه ای و بصورت خشک و بدون استفاده از گل صورت میگرفت رسما مطرح نگردید .
اشکال هولاردو هگبورک توسعه روشی برای بهبود کیفیت حفاری با روش ضربه ای و به منظور جلوگیری از ضایعات اضافی بهنگام حفاری چاه های گازی با روش ضربه ای صورت میگرفته بود در این روش تنها مقدار کمی سیال بدرون چاه فرستاده میشد . آنها توصیه کردند که برای جلوگیری از فوران ، چاه را بمنظور کنترل فشار هایدرو استاتیک از گل رسی غلیظ انباشته کنند . ترکیب و خواص سیالات خاک رسی توسط آنها عرضه و احتمالا در ان زمان درروش حاری دورانی نتایج مطلوبی ارائه داده اند .

 

فهرست مطالب

 

  • تاریخچه مختصری از گل حفاری
  • گل حفاری
  • ۱-آنچه را که در سازند وجود دارد نرم میکند.
  • ۲-همچنین عقیده داشتند که گل حفاری به بالا آوردن کنده ها از ته چاه کمک شایانی میک
  • استخراج نفت از آبهای جاری
  • خواص گل حفاری
  • فاز جامد گل حفاری
  • کاربرد و وظایف گل حفاری
  • اطلاعاتی چند پیرامون زمین شناسی مناطق نفت خیز جنوب غربی ایران
  • اندازه گیری وزن گل حفاری
  • میزان کردن ترازوی گل حفاری
  • تقسیم بندی گل های حفاری
  • شیلها
  • حلقه های گل

 

"بازديدکننده گرامي" با تشکر از اينکه سايت مارا براي انتخاب مقالات انتخاب کرده ايد در صورت پرداخت موفق و عدم دريافت فايل بعد از پرداخت کافيست موضوع پروژه رو به ايميل زير بفرستيد تا سريع واستون فرستاده بشه .... با تشکر nirvana70777@gmail.com

برچسب ها

۷ روز هفته، ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم، سوالی دارید؟ بپرسید

آدرس ایمیل

nirvana707772@gmail.com

تلفن تماس

09369459753