پروژه تصفيـه آبهاي صنعتي 116 ص

    Sorry, no posts matched your criteria.

پروژه تصفیـه آبهای صنعتی ۱۱۶ ص

۸ مرداد ۱۳۹۲
1,584 views
بدون نظر

Word2007777

10000 تومان – خرید

مقدمه

در هر واحد صنعتی آشنایی با ساختمان دستگاه ها،طرز کار ، راه اندازی ، مراقبت و بهره برداری درست از آنها از کارهای بسیار ضروری است . لذا متخصصین مربوطه باید با آنها آشنایی کالم داشته تا بتوانند در شرایط عادی به طور شایسته بهره برداری و در موارد اضطراری از بروز حوادث ناگوار جلوگیری به عمل آورند .

در صنعت عظیم نفت که اغلب دستگاه ها از لحاظ کاری با یکدیگر ارتباط کامل دارند ، غالبا از کار افتادن یک دستگاه موجب صدمه دیدن یک یا چند دستگاه دیگر می گردد . لذا علاوه بر ضرر مالی که از بسته شدن دستگاه ها عاید می شود ، بسته شدن اضطراری دستگاه ها ، سبب صدمه دیدن و یا احتمالا باعث بروز آتش سوزی و اتفاقات غیر مترقبه می گردد .

در مورد واحد های آب ، بخار ، هوای فشرده ، برق و غیره در پالایشگاه  این امر کاملا صادق است . چه بسته شدن یک دستگاه از این واحد ها اغلب بسته شدن تمام دستگاه های پالایشگاه را سبب می شود . از اینجا وظیفه خطیری را که مراقبین این دستگاه ها بر عهده دارند به خوبی ظاهر می گردد .

بنابراین برای بهره برداری کامل ، آشنایی با ساختمان دستگاه ، تئوری ، کار و نحوه ی بهره برداری و مراقبت از آن حائز اهمیت است .

روند کلی تصفیه آب :

آب ورودی به مجتمع پتروشیمی از هر منبعی که باشد (سد ، رودخانه یا منابع زیرزمینی) وارد مخزنی با ظرفیت حدود  m31000می شود . آب ورودی به کارخانه به دو لاین اصلی تقسیم می شود :

یکی از انشعابات وارد مخزنی به ظرفیت حدود  m320000 ۱۰۰۰۰ (۱۰-۲۰ میلیون لیتر)شده که آب واحد آتش نشانی را تامین می کند .

انشعاب دیگر وارد یک دکانتور جداکننده ی سختی موقت آب می گردد .

معمولا در واحدهای پتروشیمی دو عدد دکانتور جداکننده ی سختی موقت آب وجود دارد که همواره یکی از آنها در سرویس بوده و سالیانه جای آنها عوض می گردد و حجمی حدود ۵۰۰ m3 دارا می باشد . در ته این دکانتورها یک سری موج گیر به منظور دفع موج آب تعبیه شده است .

در این دکانتور، املاح آب ته نشین شده ولی ذرات کلوئیدی آن ته نشین نمی شوند . از طرفی دیگر ذرات گل ولای چون وزن مخصوصشان بیشتر از وزن مخصوص آب است ، در ته دکانتور ته نشین می شوند.

برای از بین بردن ذرات کلوئیدی از CaO (آهک) استفاده می کنند . به همین منظور آن را با آب محلول کرده تا شیرآهک تولید شود :

CaO + H2o  Ca(OH)2

با افزودن شیرآهک به دکانتور بی کربنات ها تبدیل به کربنات ها می شوند و رسوب می کنند . دو ماده ی دیگر به نام های FeCl2 (زاج) و یا سولفات آلومینیم به شیرآهک اضافه می شود . با اضافه شدن یکی از این دو ماده مرحله ی انعقاد در آب به وجود آمده و ذرات ریز میکروسکوپی پخش شده ی دارای بار الکتریکی نیروی دافعه شان از بین می رود . هم زدن یکی از عوامل مهم در زمینه انعقاد می باشد . این ذرات کلوئیدی به صورت اسفنج کنار هم جمع شده که به آن Flocculation (شبکه اسفنجی) گفته می شود و بر روی سطح آب به وجود می آیند. این شبکه اسفنجی به شبکه آهن چسبیده و در نتیجه ی آن سنگین شده و رسوب می کنند.

در مرحله ی بعد توسط (Blow Down) زیر آب، آن را از مخزن خارج می کنند .

واکنش های این مرحله عبارتند از :

Ca(HCO3)2 Ca(OH)2   Ca CO3 CaO   Ca(OH)2

                     (شیرآهک)     (آهک زنده)     (سنگ آهک)

 

در بعضی مجتمع های پتروشیمی نظیر پتروشیمی رازی در این مرحله به جای استفاده از شیرآهک از سود استفاده می شود ، که با توجه به نوع آب مصرفی آن مجتمع و موقعیت مکانی آن ، طرحی تمیز و مقرون به صرفه می باشد. اما این طرح در مجتمع پتروشیمی شیراز با شکست روبه رو شده ، چرا که با افزودن سود به آب مصرفی مجتمع سدیم (Na) زیاد می گردد و همانطوری که می دانیم سدیم جزو املاح به حساب می آید و بجای اینکه هزینه ها ۳/۱ شود ، ۳ برابر شد .

در این مجتمع به علت وجود معدن سنگ آهک و رودخانه ی کر در مجاورت مجتمع ، شیرآهک سازی مقرون به صرفه تر می باشد .

فهرست مطالب

عناوین ——————————————– صفحه

مقدمه————————————————— ۱

روند کلی تصفیه آب—————————————– ۳

شرح کار دستگاه های تهیه آب صنعتی—————————– ۱۲

ناخالصی ها و ویژگیهای آب———————————— ۱۵

تبادل یونی ———————————————– ۳۰

استفاده از املاح باریم در سبک سازی آب ————————- ۶۶

صاف کردن ———————————————- ۶۸

جزئیات تهیه آب صنعتی در پالایشگاه ها—————————- ۸۳

شرح تفصیلی و فرمولهای مربوطه ——————————– ۸۵

تشریح دستگاه های سیستم تهیه آب صنعتی ————————– ۹۹

 

"بازديدکننده گرامي" با تشکر از اينکه سايت مارا براي انتخاب مقالات انتخاب کرده ايد در صورت پرداخت موفق و عدم دريافت فايل بعد از پرداخت کافيست موضوع پروژه رو به ايميل زير بفرستيد تا سريع واستون فرستاده بشه .... با تشکر nirvana70777@gmail.com

برچسب ها

۷ روز هفته، ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم، سوالی دارید؟ بپرسید

آدرس ایمیل

nirvana707772@gmail.com

تلفن تماس

09369459753