گزارش کارآموزی ايستگاه فشار ضعيف (1) گچساران

    Sorry, no posts matched your criteria.

گزارش کارآموزی ایستگاه فشار ضعیف (۱) گچساران ۵۵ ص

۲ مرداد ۱۳۹۲
743 views
بدون نظر

Word2007777

4000 تومان – خرید

مقدمه

هدف از گذراندن دوره کارآموزی تکمیل نمودن اطلاعات و مطالب و بالا بردن تجربه کاری در زمینه عملیات متراکم گاز در ایستگاههای تقویت و تزریق گاز می باشد .

به علت استفاده بی رویه از مخازن زیر زمینی نفت و پایین آمدن فشار در لایه های زیر زمینی باعث گردید در سال های گذشته فشار بر جریان تولید نفت کاهش یابد . مضافاً اینکه روزانه میلیون ها فوت مکعب گاز از بدو حفاری تاکنون می سوزد و حاصل این سوختن جز به هدر رفتن این منبع انرژی و آلوده کردن محیط زیست هیچ نقش دیگری در روند تکاملی صنعت و اقتصاد ندارد . تا قبل از راه اندازی ایستگاه های تقویت فشار تقریباً بیش از ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز در ناحیه گچساران در موقع بهره برداری می سوخت که در همین رابطه جهت احیای منابع زیر زمینی نفت و جلوگیری از به هدر رفتن این انرژی با ارزش اقدام به ساختن پروژه های تزریق گاز فاز (۲) نمودند .

گاز ایستگاه های ۱ ، ۲ ، ۳ ، ۴ گچساران پس از فشرده شدن به طرف ایستگاه فشار قوی فرستاده می شود و در واحد فشار قوی با فشار معادل ۱۳۰ تا ۱۵۰ بار و دمای C 75 در ۵ حلقه چاه گازی به شماره های ۳۰ ، ۸۷ ، ۸۰ ، ۹۰ ، ۹۲ تزریق می شود .

از بین ایستگاه های ذکر شده ایستگاه فشار ضعیف (۱) گچساران را به عنوان واحد کارآموزی خود انتخاب نموده و توضیحات لازم را درباره موضوع کارآموزی در این واحد را ارائه می نمایم .

این مجتمع از سه واحد مرتبط به هم تشکیل شده است .

۱- واحد شیرین سازی گاز و بازیافت مایعات گازی که شامل دو ردیف مشابه می باشند .

۲- واحد جذب مرکپتانها ( POLISHING UNHT) که وظیفه جداسازی ترکیبات گوگردی غیر قابل جذب توسط آمین را برعهده دارد .

۳- واحد UTILTY شامل سیستم تصفیه آب غیر معدنی جهت تولید بخار آب و جوشاننده های مربوط به آن ( STEAM BOILERS) ؛ آب مصرفی کارخانه آب آتش نشانی گاز سوخت و مجموعه تزریق و احیاء گلایکول می باشد .

گازهای فشار ضعیف ایستگاههای تقویت فشار گچساران (۱-۲-۳-۴)  ابتدا وارد مخازن لخته گیری که در ورودی مجتمع قرار دارند می شوند . پس از جداسازی مایعات همراه آن گاز از طریق خط لوله ۲۴ ، با فشار ۳۵ بار و دمای ۴۴ درجه سانتی گراد ، وارد پالایشگاه می شود . پس از ورود گاز به مجتمع توسط دو انشعاب ۱۶ بین ردیف های (۱ و ۲ ) واحد شیرین سازی گاز تقسیم می گردد .

گاز ورودی به واحد شیرین سازی پس از طی دو مرحله جداسازی مایعات همراه و عبور از صافی واحد برج تماس آمین / گاز می گردد و قسمت عمده ترکیبات     H2S CO2 همراه گاز جذب میگردد . سپس گاز شیرین به واحد بازیافت مایعات گازی ارسال و طی چهار مرحله انجام عملیات تبادل حرارت در مبدلهای لوله ای / پوسته ای با گاز سرد خروجی قسمت بازیافت مایعات گازی و همچنین در چیلر اولیه و چیلر توسط پروپان تا حدود ۲۹- درجه سانتیگراد کاهش دما یافته و مایعات گازی از گاز جدا می گردد .

بخارات آب همراه در هر مرحله تبادل حرارت توسط گلایکول تزریقی به قسمت ورودی مبدل حرارتی گاز سرد ، چیلر اولیه و چیلر ، جذب گردیده و به همراه مایعات گازی و گاز وارد جداکننده مایع گاز ( V-12301- GAS-LIQ . SEPRATOR) می شود . گلایکول غنی از آب از پاشنه ( BOOT) این مخزن خارج و به قسمت احیاء گلایکول ارسال می گردد .

فهرست مطالب

عناوین——————————- صفحه

مقدمه——————————– ۱

واحدهای مجتمع———————— ۲

تاریخچه سازمان———————– ۶

واحد شیرین سازی گاز—————— ۸

واحد بازیافت مایعات گازی————- ۲۲

برج متان زدا————————- ۲۸

E-12306 NGL / PROPANE  EXCHENGER——— 32

کمپرسورهای تقویت فشار گاز برج متان زدا– ۳۶

کولرهای هوایی گاز خروجی کمپرسورهای گاز متان زدا ۳۷

چند راهه های گاز——————— ۳۸

سیستم ضدخورندگی گاز—————— ۴۰

سیستم ایمنی کارخانه—————— ۴۲

طریقه راه اندازی کارخانه (راه اندازی توربین گازی)   ۴۶

کنترل اتوماتیک استارت و از کار انداختن– ۴۷

طریقه بستن کارخانه به طور عادی و اضطراری ۵۳

از کار انداختن اضطراری————— ۵۳

نتایج و پیشنهادات——————– ۵۴

"بازديدکننده گرامي" با تشکر از اينکه سايت مارا براي انتخاب مقالات انتخاب کرده ايد در صورت پرداخت موفق و عدم دريافت فايل بعد از پرداخت کافيست موضوع پروژه رو به ايميل زير بفرستيد تا سريع واستون فرستاده بشه .... با تشکر nirvana70777@gmail.com

برچسب ها

۷ روز هفته، ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم، سوالی دارید؟ بپرسید

آدرس ایمیل

nirvana707772@gmail.com

تلفن تماس

09369459753