گزارش کارآموزی پالایشگاه تبریز 70 ص

    Sorry, no posts matched your criteria.

گزارش کارآموزی پالایشگاه تبریز ۷۰ ص

۲ مرداد ۱۳۹۲
849 views
بدون نظر

Word2007777

10000 تومان – خرید

مقدمه :

پالایشگاه تبریز در کیلومتر ۱۵ جاده تبریز سردرود واقع شده است طراحی و ساختمان این واحد صنعتی در اسفندماه ۱۳۵۳ طی قراردادی بین شرکت ملی نفت ایران و یک شرکت ایتالیایی به نام شرکت Snamprogetti» به امضا رسید و در بهمن ماه ۱۳۵۶ آغاز به کار کرد .

خوراک نفت خام مورد نیاز پالایشگاه تبریز به وسیله خط لوله از منابع نفت اهواز تامین می شود . طراحی پالایشگاه و مراحل تصفیه براساس یک تکنولوژی پیچیده و خیلی پشرفته پایه گذاری شده و به گونه ای است که می تواند صدرصد نفت خام اهواز و یا مخلوط ۸۰ درصد نفت ۲۰ درصد خام اهواز با نفت خام سرخان را تصفیه و به فرآورده های مورد نیاز منطقه استان آذربایجان شرقی و استانهای مجاور تبدیل نماید ، که به لحاظ نیازهای داخلی کشور اغلب فرآوردهای میان تقطیر نظیر نفت سفید و نفت گاز مورد نظر بوده است . ظرفیت اسمی پالایشگاه ۰۰۰/۶۰۰/۳ تن در سال معادل ۰۰۰/۸۰ بشکه در روز می باشد که با پیاده کردن طرح افزایش ظرفیت در سالهای اخیر ظرفیت آن به ۰۰۰/۱۰۰ بشکه در روز رسید . علاوه بر این در سالعای بعدی از انقلاب پروژه هایی توسط متخصصین مسلمان پالایشگاه مطالعه و با سرمایه گذاریهایی ناچیز به مرحله اجرا درامده است از آن جمله می توان طرح بهبود کیفیت فرآورده ها ، طرح ازدیاد تولید قیر ، پروژه تولید قیر پشت بام ، پروژه تغییر سوخت پالایشگاه ، کاهش ضایعات و را نام برد . در نظر است به یاری حق طبق برنامه ریزی با تغییراتی که در دستگاههای پالایش به عمل خواهد آمد ظرفت پالایشگاه تا مقدار ۰۰۰/۱۲۰ بشکه در روز توسعه داده شود .

علاوه بر واحدهای اصلی و جانبی پالایشگاه ، جهت حفظ محیط زیست وپرهیز از هر گونه آلودگی ، واحدهای تصفیه نظیر واحد تصفیه گاز با آمین ، بازیافت گوگرد ، واحد آب تراش و تصفیه آبهای آلوده در نظر گرفته شده است و مشکل فرآورده های سنگین اضافی تولید شده در دستگاه تقطیر در خلا با استفاده از آن در ساختن اسفالت خیابانی و نیز به عنوان غذای واحد غلظت شکن بر طرف می شود . همچنین ته مانده این واحد می تواند با هوا اکسید شده و اسفالت با نقطه ذوب بالا و نقطه نفوذ پذیری متوسط به وجود آورد که به عنوان محافظ پوشش اجسام اکسید شونده به کار   میرود . ارقام زیر یک ایده کلی نسبت به دامنه کار انجام شده در ساختمان پالایشگاه را به دست  می دهد :

۰۰۰/۳۰۰/۱ متر مکعب خاک جابه جا شده .

۰۰۰/۳۶ تن سیمان و ۲۰۰/۳ تن آهن جهت تقویت بنای پالایشگاه به کار رفته .

۸۰۰/۲ تن رنگ و موادعایق کننده مصرف شده است .

و بالاخره وزن کلی آهن و فولاد به کار برده شده در لوله کشی ساختمان پالایشگاه در حدود ۰۰۰/۵۹ تن برآورد می‏شود.

شمای کلی:

اولین مرحله پالایش نفت خام ، تقطیر در فشار جو می باشد تقطیر که یک عمل فیزیکی است به برشهای اصلی نفت خام را که دارای نقطه جوش متفاوت می باشد از یکدیگر جدا می نماید برای این منظور نفت خام در کوره تا ۳۷۰ درجه سانتی گراد گرم شده ، سپس به برج تقطیر در فشار جو وارد می شود و فرآورده های زیر از این برج به دست می آید :

محصولات بالای برج : گاز ، گاز مایع ، بنزین و نفتا ( به طور مخلوط )

محصولات جانبی برج : نفتای سنگین ، نفت سفید ، نفت گاز

ته مانده برج : که به دستگاه تقطیر در خلا جریان می یابد .

از محصولات فوق فقط نفت سفید چون مطابق مشخصات مورد نیاز می باشد مستقیماً به بازار فرستاده می شود . محصولات بالای برج ، در برج های دیگر ، ، از یکدیگر تفکیک می گردد که نفتای آن به منظور اصلاح درجه آرام سوزی به مراجل بعدی فرستاده می شود محصول بنزین حاصل از این مرحله با بنزین دستگاه تقطیر مخلوط شده و به بازار عرضه می گردد .

در مورد نفت گاز در پالایشگاه تبریز امکانات تصفیه این محصول به منظور کاهش مواد گوگردی در آن  وجود  دارد . نفتای سنگین حاصل از برج تقطیر به محصول نفت گاز افزوده می شود . ظرفیت طراحی شده دستگاه تقطیر نفت خام ۸۰۰۰۰ بشکه در روز ( ۱۲۷۱۹ ) متر مکعب در روز ) می باشد .

"بازديدکننده گرامي" با تشکر از اينکه سايت مارا براي انتخاب مقالات انتخاب کرده ايد در صورت پرداخت موفق و عدم دريافت فايل بعد از پرداخت کافيست موضوع پروژه رو به ايميل زير بفرستيد تا سريع واستون فرستاده بشه .... با تشکر nirvana70777@gmail.com

برچسب ها

۷ روز هفته، ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم، سوالی دارید؟ بپرسید

آدرس ایمیل

nirvana707772@gmail.com

تلفن تماس

09369459753