استفاده از سورفکتانت ها در کاهش آلودگی های نفتی

    Sorry, no posts matched your criteria.

استفاده از سورفکتانت ها در کاهش آلودگی های نفتی

۱۵ تیر ۱۳۹۴
669 views
بدون نظر

فرمت : word

تعداد صفحات : ۷۱ صفحه

projeha.net بزرگترین سایت دانلود پروژه و مقالات دانشجویی

 

10000 تومان – خرید

 

آلودگی نفتی

نفت و مشتقات آن آلودگی های فراوانی به دنبال دارد و به علت آن که جامد نیست به راحتی در آب و در خشکی منتشر می شود. آلودگی های نفتی تنها به کشتی ها مربوط نمی شود، هرچند این آلودگی به نوبه خود از عمده ترین دلایل آلودگی آب ها به شمار می رود.
بهره برداری از منابع زیر زمینی نظیر معادن و میدان های نفتی دقت و مهارت فوق العاده ای می خواهد.چنانچه این بهره برداری ها بدون برنامه و نظارت و حضور کارشناسان باشد صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می کند. به عنوان مثال ایجاد نفت به دلیل آنکه میلیون ها سال طول کشیده و اکثراً در مناطقی است که کمتر تحت نفوذ انسان بوده به مراتب سخت تر از ایجاد نیروگاه جدید است.
کمترین حضور انسان بیشترین آلودگی وتغییر را به دنبال دارد. قرار دادن سکوهای نفتی و وسایل حفاری در مناطق دور افتاده نیز باعث تخریب محیط زیست و همچنین تغییر بافت زیستی منطقه می شود.
آلودگی های خاک را می توان به ۳ دسته عمده تقسیم بندی کرد: ۱ ریختن زباله ۲ دفع نادرست زباله ها ۳ آلودگی های شیمیایی.
از این میان آلودگی های شیمیایی صدمات زیان بارتری به دنبال دارد. آلودگی های شیمیایی نظیر نفت و یا کودهای شیمیایی در خاک نفوذ کرده و طراوت و شادابی خاک را از بین می برند. در نتیجه گل ها و گیاهان نمی توانند رشد کرده و اقدام به جذب دی اکسید کربن و تولید اکسیژن کنند. از سوی دیگر در خاک هزاران موجود زنده وجود دارد که به زنده بودن خاک کمک می کنند. استفاده از آفت کش های شیمیایی که عمدتاً به صورت اسپری است باعث انتشار سریع این سموم در فضای اطراف می شود.

دفع نادرست و غیر اصولی زباله نیز باعث تخریب خاک می شود. استفاده از مواد تجدید پذیر که پس از استفاده، مجدداً به چرخه تولید باز می گردند که بهترین راه برای کاهش زباله ها است. هیچ کس به اندازه انسان درایجاد آلودگی در زمین و انتشار آن به سایر مناطق تأثیر نداشته است.

طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۲ از سوی آکادمی علوم آمریکا انجام شد مشخص شد که سالانه بطور متوسط ۱ /۳ میلیون تن نفت وارد آب های جهان می شود. این در حالی است که در سال ۱۹۸۰ ۲ /۳،میلیون لیتر نفت وارد اقیانوس ها شده بود که نیمی از آن از لوله های انتقال نفت ناشی می شد. بزرگترین و زیانبارترین آلودگی های نفتی به هنگام وقوع جنگ است. به عنوان مثال در سال ۱۹۹۱ و در حمله به کویت به دلیل حمله عراق به نفتکش ها و سکوهای اکتشاف نفت چیزی در حدود ۹۱۰ میلیون لیتر نفت وارد آب های نیلگون خلیج فارس شده بود. آلودگی های نفتی هنگامی که به نزدیکی ساحل می رسند صدمات بیشتری دارند. در نزدیکی ساحل و به دلیل حضور انسان در این مناطق میزان آلودگی ها و خطرات آن به مراتب بیشتر است.

در بسیاری از مناطق سکو های حفاری در دریاها مستقر است. این سکوها پس از کشف نفت با دریل های مخصوص اقدام به حفاری و استخراج و سپس انتقال نفت می کنند. در حفاری ها این نکته باید مد نظر قرار بگیرد که کمترین آسیب را بر روی موجودات دریایی نظیر ماهی ها داشته باشد. نکته ای که در باره این سکو ها باید مد نظر داشت استحکام آنها است زیرا که ممکن است در اثر توفان های دریایی این سکو ها واژگون شده و میلیون ها لیتر نفت وارد آب شود. عمده ترین آلودگی به هنگام انتقال است. عبور لوله های انتقال از بستر دریا بسیار خطرناک است.کوچکترین برخورد با این لوله ها باعث انتشار آلودگی می شود ،آلودگی که شاید برای جبران آن چندین و چند سال طول بکشد. در کنار این آلودگی که مستقیماً وارد آب ها می شود، نشت لوله های انتقال نفت نیز باعث آلودگی می شود. اکثر این نشت ها عمدتاً به دلیل فرسوده بودن لوله های انتقال است. ایجاد پست های نظارت و بازرسی نیز به دلیل طولانی بودن و صعب العبور بودن راه های انتقال بسیار پر هزینه است. آلودگی ها بیشتر بر زندگی انسان ها اثر می گذارند. علاوه بر آن بسیاری از موجودات نظیرمرغ ماهی خوار از حیوانات دریایی تغذیه می کنند. آلودگی های نفتی موجب خواهد شد که چرخه طبیعی زندگی جانوران دریایی به مخاطره بیفتد. این تغییر در چرخه زیستی باعث تغییر در حیات انسان نیز می شود.

بسیاری از شرکت های نفتی امروزه به دنبال روش های جدید در انتقال نفت هستند تا خطرات زیست محیطی کمتری به دنبال داشته باشد. با این همه استفاده از انرژی های جایگزین و تجدید پذیر نظیر انرژی باد، خورشید و از همه مهمتر انرژی هسته ای در تولید انرژی از جمله کم هزینه ترین، با صرفه ترین و پاک ترین راه های تولید انرژی است.*
ساختار نفت و فرآورده های نفتی یا ( پسماندهای صنعتی)
نفت احتمالاً پیچیده ترین ترکیب آلی روی زمین است مشخص شده که بیش از۱۷۰۰۰ ترکیب شیمیایی در این ماده وجود دارد. نفت خام یک ماده یکنواخت و هموژن نیست. هر نفتی طیف متفاوتی از مواد شیمیایی را دارد که روی پایداری و تجزیه پذیری آن تاثیر می گذارد. نفت خام اساساً از هیدروکربن ها تشکیل شده است. این هیدروکربن ها که تعداد اتم کربنشان بین C۱ تا C۵۰ می باشد در سه گروه پارافینی (آلکان ها)، نفتنی (سیکلو آلکان ها) و آروماتیک قرار می گیرند. علاوه بر هیدروکربن ها نفت دارای مقدار کمی ترکیبات آلی گوگرد دار، نیتروژن دار و اکسیژن دار و مقدار بسیار جزئی ترکیبات آلی فلزی با پایه نیکل، وانادیم و آهن می باشد. از نظر تجزیه پذیری، نفت را می توان به چهار جزء هیدروکربن های اشباع، هیدروکربن های آروماتیک، مواد قطبی غیرهیدروکربنی مثل رزین و در نهایت آسفالتن تقسیم کرد.
نفت سبک بیشتر از هیدروکربن های اشباع و آروماتیک تشکیل شده که دارای درصد کمی از رزین و آسفالتن می باشد اما نفت سنگین که ناشی از تجزیه نفت خام در شرایط بدون اکسیژن در مخازن طبیعی است هیدروکربن اشباع و آرماتیک کمتری دارد و بیشتر از ترکیبات قطبی، رزین و آسفالتن تشکیل شده است. هنگام تجزیه زیستی نفت خام در محیط طبیعی مواد مشابه ای با تجزیه نفت سنگین حاصل می شود. در چنین حالتی کمبود هیدروکربن های اشباع و آروماتیک همراه با افزایش نسبی ترکیبات قطبی (که به تجزیه زیستی مقاوم ترند) یک نشانه بارز تجزیه زیستی نفت خام در طبیعت است.
به دلیل اینکه بیشترین قسمت نفت را هیدروکربن ها تشکیل می دهند، تجزیه آنها از لحاظ کمی مهمترین فرآیند حذف نفت از محیط است. لازم به ذکر است با اینکه ترکیبات آروماتیک و قطبی درصد کمتری از نفت خام را تشکیل می دهند اما پایدارتر و سمی تر بوده و به زمان بیشتری برای تجزیه نیاز دارند. *
آثار مخرب ترکیبات گوگرددار نفت
نفتی که از چاه استخراج می‌شود حاوی مقدار زیادی ترکیبات گوگرددار می‌باشد. درصد این گوگرد به موارد مختلفی ربط دارد که از آن جمله می‌توان به سنگین بودن نفت اشاره کرد. نفتی که از قسمت‌های بالایی چاه بدست می‌آید درصد گوگرد کمتری نسبت به قسمت‌های پایینی دارد.

"بازديدکننده گرامي" با تشکر از اينکه سايت مارا براي انتخاب مقالات انتخاب کرده ايد در صورت پرداخت موفق و عدم دريافت فايل بعد از پرداخت کافيست موضوع پروژه رو به ايميل زير بفرستيد تا سريع واستون فرستاده بشه .... با تشکر nirvana70777@gmail.com

برچسب ها

۷ روز هفته، ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم، سوالی دارید؟ بپرسید

آدرس ایمیل

nirvana707772@gmail.com

تلفن تماس

09369459753