بهینه سازی انرژی و کاهش ضایعات در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی

    Sorry, no posts matched your criteria.

بهینه سازی انرژی و کاهش ضایعات در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی

۲۶ مهر ۱۳۹۴
2,129 views
بدون نظر

بهینه سازی انرژی و کاهش ضایعات در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی

10000 تومان – خرید

projeha.net بزرگترین سایت دانلود پروژه و مقالات دانشجویی

 

تعداد صفحات : ۴۷     فرمت :  word

 

فصل اول : مقدمه
بهینه سازی انرژی کاهش ضایعات در صنعت نفت را به همراه دارد با توجه به نیازها و ضرورت فعالیت تحقیقاتی در زمینه های بهینه سازی مصرف انرژی در صنایع پالایشگاهی و مجتمع های پتروشیمیایی واحد بهینه سازی انرژی در پژوهشگاه صنعت نفت راه اندازی شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، با توجه به نیازها و ضرورت فعالیت تحقیقاتی در زمینه های بهینه سازی مصرف انرژی در صنایع پالایشگاهی و مجتمع های پتروشیمیایی واحد بهینه سازی انرژی در پژوهشگاه صنعت نفت سال ۱۳۷۹ در ساختار جدید مرکز تحقیقات انرژی تاسیس و راه اندازی شد.
در خصوص اهداف این واحد می توان به؛ بهینه سازی انرژی وکاهش ضایعات درصنایع نفت، گاز و مجتمع های پتروشیمیایی، بررسی شاخص های مصرف انرژی در فرآیندهای نفتی و تجهیزات صنعتی واستفاده مجدد از آبهای صنعتی و کاهش پساب تولیدی اشاره کرد.
زمینه های فعالیت این واحد هم شامل: ممیزی انرژی، تعیین شاخص انرژی، مدیریت بار و بهینه سازی انرژی الکتریکی، سیستم های بازیافت حرارت تلف شده، انتگراسیون حرارتی فرایندها، تولید همزمان حرارت و برق، مدیریت توزیع، مصرف بخار، بازیافت و کاهش گازهای ارسالی به فلز، افزایش ضریب انتقال حرارت در مبدلها، کاهش آب مصرفی و پساب تولیدی در فرآیندها، مدیریت هیدروژن، بهینه سازی فرایندها بکمک تکنولوژیهای مدرن RTO, APC ونرم افزار بررسی عملکرد تجهیزات صنعتی نظیر بویلر و توربین های گاز و بخار اشاره کرد.
پروژه های مهمی که در این رابطه به انجام رسیده است عبارتند از: صرفه جویی انرژی در واحدهای مورد نظر پالایشگاه شازند اراک از طریق افزایش بهره وری عملیاتی، استفاده مجدد از آب های صنعتی و کاهش پساب با استفاده از تکنولوژی انتگراسیون جرمی در پالایشگاه تهران و مدیریت بار و بهینه سازی مصرف انرژی الکتریکی در پالایشگاه تهران است.
سایر پروژه ها شامل: بررسی و امکان سنجی انتگراسیون حرارتی واحدهای آیزوماکس شمالی و جنوبی پالایشگاه تهران، بررسی اتلاف بخار فشار پایین LP در مجتمع پتروشیمی رازی و ممیزی انرژی مجتمع پتروشیمی خارک است.
تجهیزات این واحد از؛ سخت افزارها، آنالایزر گازهای حاصل از احتراق ، آنالایزر برق ، دبی سنج مایعات، دبی سنج گازها، دبی سنج بخار، دبی سنج و آنالایزر فلر، دماسنج مادون قرمز، نشتی سنج مافوق صوت، تست تله های بخار، نور سنج، ارتعاش سنج وصوت سنج تشکیل شده است.
در خصوص خدمات علمی که در این رابطه انجام شده است می توان به؛ اندازه گیری عملکرد تله های بخار و تجزیه و تحلیل مربوطه، اندازه گیری گازهای حاصل از احتراق دودکشها، اندازه گیری دبی مایعات بصورت مافوق صوت، اندازه گیری دبی گازها، اندازه گیری میزان نشتی بصورت مافوق صوت واندازه گیری دما بصورت مادون قرمزاشاره کرد.
سایر موارد شامل: اندازه گیری قدرت شامل ولتاژ، توان و جریان، اندازه گیری شدت و میزان نور، اندازه گیری میزان ارتعاشات در تجهیزات، اندازه گیری شدت صوت، سرویس دهی در زمینه نرم افزارهای شبیه سازی فرآیند، بهینه سازی انرژی، مدیریت بخار و ارایه دوره های آموزشی و کارگاههای کاربردی در زمینه انرژی است.
کاهش ۳٫۵ درصدی ضایعات در صنعت نفت
با اجرای چهار استاندارد در صنعت نفت کشور تا سال آینده، حجم ضایعات نفت نصف و به ۳٫۵ درصد می‌رسد. در صنعت نفت چهار استاندارد برای پالایشگاه نفت، پالایشگاه گاز، خطوط لوله نفت و گاز و صنایع پلیمری پتروشیمی تدوین شده است. به گفته وی، این استاندارد‌ها در مراحل نهایی خود به سر می‌برند و تا سال آینده اجباری می‌شود. کاظمی گفت: ما معتقدیم مصرف سوخت و ضایعاتی که نیاز فرآیند مجموعه است، به نصف کاهش می‌یابد. با توجه به اینکه متوسط سوخت و ضایعات هفت درصد است، این هفت درصد که خوراک است، با اجرای این استاندارد‌ها تا سال آینده نصف و تا رقم ۳٫۵ درصد کاهش می‌یابد.

 

فهرست
عنوان صفحه
فصل اول : مقدمه ۴
کاهش ۳٫۵ درصدی ضایعات در صنعت نفت ۶
کمینه کردن ضایعات و کاهش آلودگی در یک واحد پتروشیمی ۸
استفاده از رویکرد شش سیگما در کاهش ضایعات واحد پلی اتیلن ۱۱
فصل دوم : بهینه سازی انرژی در تاسیسات میادین نفتی و گازی ۱۲
فناوری بهینه سازی مصرف انرژی ۱۲
فصل سوم : اطلاعات روشهای بهینه سازی انرژی در تاسیسات میادین نفت و گاز ۲۳
روشهای مصرف بهینه انرژی در بخش صنعت ۲۴
نتیجه گیری و پیشنهادات ۴۱
منابع ۴۵

 

 

"بازديدکننده گرامي" با تشکر از اينکه سايت مارا براي انتخاب مقالات انتخاب کرده ايد در صورت پرداخت موفق و عدم دريافت فايل بعد از پرداخت کافيست موضوع پروژه رو به ايميل زير بفرستيد تا سريع واستون فرستاده بشه .... با تشکر nirvana70777@gmail.com

برچسب ها

۷ روز هفته، ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم، سوالی دارید؟ بپرسید

آدرس ایمیل

nirvana707772@gmail.com

تلفن تماس

09369459753