عوامل موثر بر کاهش آلودگی هوا

    Sorry, no posts matched your criteria.

عوامل موثر بر کاهش آلودگی هوا

۲۷ مهر ۱۳۹۴
1,763 views
بدون نظر

عوامل موثر بر کاهش آلودگی هوا

10000 تومان – خرید

projeha.net بزرگترین سایت دانلود پروژه و مقالات دانشجویی

 

تعداد صفحات : ۵۹     فرمت :    word

 

فصل اول : کلیات
هوا
واقعیت این است که:
• زمین و ساکنان آن در اقیانوسی از هوا شناور هستند. هوا به صورت لایه‌ای ضخیم به ضخامت ۶۰ تا ۱۰۰ کیلومتر دور زمین را فراگرفته است. به این لایه هوا اتمسفر یا جو می‌گویند.
• بدون هوا هیچ موجودی قادر به زندگی نیست. انسان بدون آب و غذا چند روزی می‌تواند زنده بماند، اما بدون هوا بیش از سه دقیقه قادر به زندگی نیست. تنها برخی از باکتریهای بی‌هوازی می‌توانند دور از هوا به زندگی ادامه دهند. همین باکتریها نیز از تخمیر سایر مواد آلی و استفاده از اکسیژن آنها به حیات ادامه می‌دهند.
• ۹۹ درصد هوا از ازت و اکسیژن تشکیل شده است. لایه هوا علاوه بر اینکه منبع اکسیژن است، از جنبه‌های دیگر نیز بسیار باارزش است. بدون هوای اطراف زمین، توزیع گرما دچار اختلال می‌شود. بدون هوا ارتعاشات صدا به خوبی منتقل نمی‌شود و زمین در سکوت فرو خواهد رفت. بدون هوا زمین در معرض اشعه مهلک خورشیدی قرار گرفته و از حیات تهی خواهد شد.
• هرگونه تغییر در ویژگیهای فیزیکی و شیمیائی عناصر تشکیل‌دهنده هوا موجب آلودگی آن می‌گردد. بسیاری ازفعالیتهای انسان به سبب وارد کردن مواد و ترکیبات مختلف به هوا موجب آلودگی آن می‌شود.
• آلودگی هوا گاهی نیز از منابع‌طبیعی است. فعالیت آتشفشانها، آتش‌سوزی خودبخود جنگلها، تخمیر مواد در طبیعت، گازهای خارج‌شده از چشمه‌های معدنی و گرده گیاهان حساسیت‌زا نیز هوا را آلوده می‌کنند. اما بیشتر آلودگی هوا درنتیجه فعالیتهای انسان صورت می‌گیرد.
• کارخانه‌های صنعتی و نیروگاهها با مصرف سوختهای فسیلی (نفت، بنزین، گازوئیل) و تولید دود و غبار و گازهائی مانند منوکسید کربن، گاز دی‌اکسید گوگرد، اکسیدهای ازت و گازهای دیگر هوا را آلوده می‌کنند.
• سوختهای مورداستفاده درخانه‌ها و امکان شهری برای پخت و پز، گرم کردن هوای محیط و گرم کردن آب، موجب ورود مقدار زیادی منوکسیدکربن و دود و دیگر گازها به هوا می‌شود. وسایط نقلیه موتوری ازقبیل خودروهای سواری، موتورسیکلت، مینی‌بوس، اتوبوس، هواپیما و کشتی از آلوده‌کنندگان هوا هستند.
• اتومبیلهای فرسوده که عمر متوسط آنها ۱۶ سال است. نزدیک به نیمی ازمصرف بنزین و انتشارآلاینده‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.
• مهمترین ماده آلوده‌کننده‌ای که از طریق اتومبیلهای بنزینی در هوا منتشر می‌شود، سرب است. سرب فلزی است بسیارسمی که برای انسان خصوصاً برای کودکان عوارض خطرناکی ایجاد می‌کند. پائین آمدن ضریب هوشی و مشکلات گفتاری و رفتاری از این عوارض است.
• مواد تبخیرشونده موجود در رنگها، چسبهای موکت و کاغذ دیواری، براق‌کننده‌ها، خوشبوکننده‌ها، حلالها، پاک‌کننده‌ها، انواع اسپری، سموم کشاورزی، حشره‌کشهای خانگی و غیره موجب آلودگی هوا خصوصاً در محیطهای بسته مانند خانه‌ها، کلاسهای مدارس، رستورانها و غیره می‌شوند.
• حدود۲۰ درصد از حالت گلخانه ای به علت وجود کلروفلوئور کربنها است این گازها لایه ازن را نیز تخریب می کنند.
• بعضی از گازها مانند دی‌اکسید کربن حاصل از سوختها، متان ناشی از تجزیه مواد موجود در طبیعت و تخمیر زباله، گاز کلروفلوئورکربن موجود در سیستمهای سردکننده مثل کولرهای گازی و یخچالها و اکسیدهای ازت همراه با بخار آب در اطراف زمین حالت گلخانه‌ای ایجاد می‌کنند. یعنی مانند سرپوشی شیشه‌ای مانع خروج گرما از اطراف کره زمین می‌شوند.
• ۵۰درصد اثرات گلخانه ای به علت وجود دی اکسید کرین است سالانه ۶ میلیارد تن دی اسیدکرین در اثر سوختن نفت و ذغال سنگ وگاز و همچنین تخریب جنگلها (که تصفیه کننده هوا هستند ) وارد جو می‌شود.
• متان تولید شده توسط گله های‌گاو و مزارع برنج و توده های زباله ۱۸ درصد اثرات گلخانه ای را موجب می شود.
• اکسیدهای ازت که توسط میکربها و تجزیه شیمایی کودها و سوزاندن چوب و سوختهای فسیلی تولید می‌شوند ۱۰ درصد از حالت گلخانه ای را ایجاد می‌کنند.
• از حدود دوازده تا پنجاه کیلومتری بالای زمین لایه ای نامرئی به نامه لایه ازن وجود دارد که مانع رسیدن اشعه خطرناک خورشید(بخصوص اشعه ماوراء بنفش) به زمین می شود.
• قوطی های اسپری از قبیل حشره‌کشها، خوشبوکننده‌ها، گازهای یخچال و کولرهای گازی حاوی کلروفلوئورکربن هستد. این گازها پس از انتشار در هوا بالا رفته پس از رسیدن به لایه ازن تجزیه می‌شوند و لایه ازن را تخریب می‌کنند.
• نفوذ بیش از اندازه اشعه ماوراء بنفش به زمین بر اثر تخریب لایه ازن، باعث بروز سرطان پوست، تضعیف دستگاه دفاعی بدن، بیماریهای چشم، کاهش محصولات کشاورزی و کاهش جمعیت آبزیان می‌شود.
• هنگام آلودگی شدید هوا از فعالیتهای شدید بدنی و ورزشهای خسته‌کننده خودداری کنیم.
• خوردن مواد غذائی مثل شیر، سبزی، مرکبات و زیتون هنگام آلودگی هوا توصیه می‌شود. در عوض باید از مصرف غذاهای چرب و سرخ‌شده خودداری کرد.
• درختان و گیاهان روزها مقداری زیادی گازکربنیک از هوا جذب کرده و اکسیژن تولید می‌کنند و درواقع هوا را پالایش می‌کنند. در محافظت از فضاهای سبز و جنگلها بکوشیم و تا جائی که امکان دارد درخت بکاریم و فضای سبز ایجاد کنیم.

 

فصل دوم : آلودگی هوا
بخش اول : آلودگی هوا
۱- آلودگی هوا
استفاده از پرتو فرابنفش چند سالی است که بصورت صنعتی کاربرد دارد .
در سالهای ١٩٨٠ میلادی انواع زیادی از محصولات U.V. به بازار عرضه شد ولی کم کم در اثر افزایش توقعات مشتریها در ارتباط با کیفیت و سلامت فقط چند کشوری در سطح جهانی به تولید این کالا مبادرت می ورزند . امروزه استفاده از اشعه ماورا بنفش برای ضد عفونی ، پاستوریزه کردن و استریلیزاسیون آب و هوا بکار رفته و به عنوان یکی از بی خطرترین و نزدیکترین روشها به طبیعت به شمار می رود.
استفاده از گاز ازون بعنوان یک اکسید کننده قوی و عاملی برای تصفیه شیمیایی هوا و از یبن بردن بوهای نامطبوع نیز به تازگی مورد توجه قرار گرفته است و علی رغم برداشتهای غلط بتدریج مورد قبول واقع شده و کاربرد آن گسترده می شود . دستگاههای استفاده کننده از اشعه ماورا بنفش کم خرجترین ،‌ساده ترین و در عین حال کارآمد ترین دستگاههای ضد عفونی کننده به شمار می روند و می توانند به میزان ٩٩/٩٩ درصد میکروب ها ، ویروس ها ، قارچها و… را نابود کنند . از پرتو فرابنفش در ایران تنها در بیمارستان ها و آن هم بصورتی بسیار ناقص در اطاقهای عمل استفاده می شود .

 

 

فهرست
عنوان صفحه
فصل اول : کلیات / هوا ۴
فصل دوم : آلودگی ها ۹
روشهای رایج و متداول برای مقابله با آلودگی هوا ۱۴
استفاده از روشهای جدید در تصفیه هوا ۱۵
فصل سوم : دستگاه های کاهنده ی آلودگی هوا ۳۰
فصل چهارم : راهکارهای عمومی موثر بر کاهش آلودگی هوا ۳۸
معرفی انرژی پاک و سوخت جایگزین ۴۲
بحث و نتیجه گیری ۵۴
پیشنهادات ۵۵
منابع ۵۷

"بازديدکننده گرامي" با تشکر از اينکه سايت مارا براي انتخاب مقالات انتخاب کرده ايد در صورت پرداخت موفق و عدم دريافت فايل بعد از پرداخت کافيست موضوع پروژه رو به ايميل زير بفرستيد تا سريع واستون فرستاده بشه .... با تشکر nirvana70777@gmail.com

برچسب ها

۷ روز هفته، ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم، سوالی دارید؟ بپرسید

آدرس ایمیل

nirvana707772@gmail.com

تلفن تماس

09369459753