مطالعه تخلخل تراوایی سازند آسماری

    Sorry, no posts matched your criteria.

مطالعه تخلخل تراوایی سازند آسماری ۶۲ ص

۵ فروردین ۱۳۹۳
1,517 views
بدون نظر

Word2007

10000 تومان – خرید

مقدمه

هدف اصلی اختصاصات مخزنی، بازسازی اختصاصات پتروفیزیکی نظیر تخلخل، نفوذپذیری و اشباع سیالات می باشد. نحوه توزیع تخلخل می تواند رابطه متداول میان این اختصاصات باشد. در این ارتباط نمودارهای چاه پیمائی ابزار مناسبی است [۴]. ارتباط بین اختصاصات پتروفیزکی و زمین شناسی (لیتولوژی) موضوعی بوده که از سال ۱۹۵۵ تا کنون شدیداً مطالعه شده است. تخلخل و نفوذپذیری لایه کربناته ناشی از واکنش میان انواع مواد اولیه رسوب و تنوعی از فرآیندهای دیاژنتیکی است.

نمودارهای چاه پیمائی ثبت پیوسته ای از پارامترهای سازنده نسبت به عمق را بدست می دهد که کاربرد زمین شناسی بسیار مفیدی دارد [۸]. ترکیب سازندها به کمک نمودارهای چاه پیمائی (نظیر دانسیته، نوترون و اشعه گاما) می تواند بصورت کانی و یا عناصر شیمیائی بیان شود و بنابراین میان پارامترهای پتروفیزیکی و ترکیب سنگ رابطه وجود دارد. اطلاعات حاصل می تواند منجر به تفسیر بهتر جهت اکتشاف و تولید و لذا اختصاصات پیشرفته مخزن شود [۲].

هدف از مطالعه

سازند آسماری با سن الیگومیوسن یکی از مهمترین سنگهای مخزن میدان های نفتی در فروافتادگی دزفول شمالی در جنوب غربی ایران می باشد.درسیستمهای کربناته غالبا” بهترین بخش مخازن هیدروکربوری را رخساره های دولومیتی تشکیل می دهد. از آنجا که دولومیت به دلیل پایداری شیمیائی و مقاومت در برابر انحلال فشاری در حین تدفین ، تخلخل و نفوذپذیری خود را بهتر از سنگهای آهکی حفظ می کند ،غالب مخازن هیدروکربوری موجود در اعماق زیاد به افق های دولومیتی محدود می شود. همچنین دولومیتی شدن و میزان آن روی کیفیت مخزنی و افزایش و کاهش تخلخل نقش موءثری ایفا می کند.

روش مطالعه

برای بررسی تیپ های مختلف دولومیت ،از سه برش سطح الارضی وبرش های تحت الا رضی میدان نفتی گچساران ( چاههای شماره ۲۵ و ۳۱ ) تعداد ۲۳۴ نمونه عمدتاً براساس تغییرات لیتولوژی و تقریباً در فواصل ۲-۱ متری برای انجام مطالعات پتروگرافی، دیاژنز، و ژئوشیمیایی برداشت گردید. نمونه های کربناته برای تفکیک نوع کربنات با محلول فرو سیانید پتاسیم و آلیزارین- رد- اس رنگ آمیزی شد (Dickson,1965).

دولومیت در اشکال و انواع مختلف آن ، مهمترین اجزای تشکیل دهنده سازند آسماری در چاه ها  بحساب می آید. برای نامگذاری دولومیت ها از تلفیقی ازطبقه بندی های فریدمن (Friedman , 1965  ) ، سیبلی و گرگ (Sibley and Gregg , 1987 ) و مازولو ( Mazzullo , 1992 ) استفاده شده است. تنوع مختلف دولومیتها می تواند بازتابی از زمان تشکیل ، منشا و یا ترکیب سنگ آهک اولیه باشد.

دولومیتهای سازند آسماری بر اساس فابریک و با توجه به توزیع اندازه بلورها ( یونی مدال یا پلی مدال ) و شکل مرز بلورها ( مسطح یا غیر مسطح ) ، به پنج گروه تقسیم می شوند . به طور کلی در دمای پایین سطوح بلوری صاف و بلورها شکل دار تا نیمه شکل دار رشد می کنند، درحالیکه بالاترازدمای بحرانی  [( بین۵۰ تا ۱۰۰ درجه،Critical  Roughening Temperature  )] سطوح بلوری غیرمسطح و بلورها به صورت بی شکل توسعه می یابند ( Sibley and Gregg 1984 ; Gregg and Shelton ,1990). در این مطالعه اندازه بلور های دولومیت از روی حداکثر قطر بلورها و با توجه به مقیاس فولک (۱۹۷۴ Folk,) تعیین شده است.

پیشینه ی تحقیق

با توجه به اهمیت سازند آسماری ، سالهاست که محققان و پژوهشگران در رابطه در حال پژوهش و تحقیق میباشند. شاید بتوان پژوهشگاه صنعت نفت ( پژوهشکده ی اکتشاف و تولید ) را مهمترین ارگان تحقیقاتی در این زمینه بر شمرد. از این پژوهشگاه و اعضای آن مقالات زیادی ارائه شده است که همگی در سایت های معتبر و داخلی به چاپ رسیده است. تراکم پذیری منافذ در سنگهای کربناته ناهمگن سازند آسماری نوشته ، عزت الله کاظم زاده و همکاران یکی از کتابهای موفق مرتبط با سازند آسماری به شمار میرود .

سازند آسماری

نام این سازند از کوه آسماری در خوزستان اخذ شده است این کوه تاقدیس فشرده و فرسایش یافته ای تشکیل می دهد که در هست آن سازند آسماری بیرون زدگی دارد ولی مقطع نمونه آن در تنگ گل ترش در جنوب غربی کوه آسماری انتخاب شده و از ابتدا به آن آهک آسماری اطلاق می شد. سازند آسماری در کنتاکت زیرین خود ، عمدتاٌ شیلها و مارن های سازند پابده را به طور هم شیب می پوشانند. ولی در مرکز استان با دگر شیبی فرسایش روی سازند آهکی و دولومیتی شهبازان قرار می گیرد. در کنتاکت فوقانی ، سازند گچساران قرار دارد که در بخشی مهمی از جنوب غرب ایران سازند آسماری را به حالت هم شیب می پوشانند در فارس هم سازند رازک که جانشین گچساران می شود به طور هم شیب روی آسماری قرار دارد ( دکتر درویش زاده (

سازند آسماری در سطح استان بر روی بخش کلهر قرار گرفته و شامل آهک دانه ریز خاکستری تا نخودی فسیل دار و به طور ناقص دولومیته شده در مغرب نازک شده و تبدیل به ژیپس شده اند. این سازند به طور چشمگیری در سطح استان مشاهده می شود از جمله در کوه قلاجه ، کوه قوچعلی و گوه مانشت ، هم چنین در مسیر جاده دره شهر – آبدانان و در اطراف شهرستان آبدانان.

"بازديدکننده گرامي" با تشکر از اينکه سايت مارا براي انتخاب مقالات انتخاب کرده ايد در صورت پرداخت موفق و عدم دريافت فايل بعد از پرداخت کافيست موضوع پروژه رو به ايميل زير بفرستيد تا سريع واستون فرستاده بشه .... با تشکر nirvana70777@gmail.com

برچسب ها

۷ روز هفته، ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم، سوالی دارید؟ بپرسید

آدرس ایمیل

nirvana707772@gmail.com

تلفن تماس

09369459753