پروژه طراحي كوره هاي صنعتي

    Sorry, no posts matched your criteria.

پروژه طراحی کوره های صنعتی ۱۰۰ ص

۷ آذر ۱۳۹۱
1,895 views
بدون نظر

Word2007777

مقدمه :

در جهانی زندگی می کنیم که حرکت و پویایی علوم و فنون شتاب بیشتری به خود در گرفته است . پویایی و تحرکی که منجر پیشرفتهای بسیار چشمگیر در دنیای معاصر گردیده . این تحولات در زمینه پیشرفتها انگیزه ای را فراهم کرده است که انسان را به ژرفای ناشناخته ها هدایت می کند . با وجود این انسان به رابطه یک نیاز درونی که از روح کمال جوی او نشاء ت می گیرد همواره به دنبال ناشناخته ها پیش می رود و نایافته ها را جستجو می کند . انسان در این راه به طبیعت روی می آورد ، مشاهده و آزمایش می کند ، تجربه کسب می کند ، پیروز می شود ، شکست می خورد و نهایتاً حاصل زحمات و رنجهایش ، رسیدن به اهداف تازه علوم نو و قوانین برتر است (یعنی آنچه که به پیشرفت علوم و فنون منجر می گردد ) . بشر امروز این پیشرفتها را مرهون اندیشمندانی است که از صحنه های طبیعت الهام گرفته و از کنار پدیده های طبیعت بی تفاوت عبور نکرده اند . صحنه هایی که در نهایت سادگی مفاهیم بزرگی را در خود نهفته دارند و اذهان کنجکاوان را درمی یابند ، روزی که انسان سنگ آتش زنه را در طبیعت یافت و به دست گرفت و از برهم زدن آن جرقه ای ایجاد نمود ، کار او به ظاهر ساده می نمود ولی بعدها از آن آتش افروخت و در گرم کردن خود و مواد غذایی اش سود برد و سپس با استخراج نفت و استفاده از آن برای روشنایی منازل و گرم کردن خود و همچنین گداختن فلزات بهره گرفت .

فهرست مطالب

عناوین—————- صفحه

مقدمه—————– ۱

تاریخچه————– ۲

تکامل کوره های جدید— ۴

روش محفظه احتراق کاملاْ یکنواخت—- ۸

محاسبه بار حرارتی بخش تابشی به روش منطقه ای— ۱۴

تعیین افت فشار در لوله ها—— ۱۹

لوله های افقی یا عمودی—— ۲۳

کوره با لوله های افقی——– ۲۷

احتراق لحظه ای————۳۱

منابع تولید گرما———–۳۴

گرمای ویژه محصولات حاصل از احتراق— ۳۸

محاسبه درصد گازهای حاصل از احتراق—– ۴۷

تشعشع مولکولی———— ۵۱

عملکرد مشعلها———— ۵۷

فاصله تیوبها از دیواره—— ۶۳

 فاکتورهای گردش دوباره گازهای حاصل از احتراق—————— ۷۰

احتراق از دیواره یا کف کوره——————————— ۷۹

افت فشار در لوله های انتقال نفت کوره————————- ۸۹

محاسبه سطح دهانه ORIFICE AREA———————– 93

نتیجه گیری——————————————— ۹۸

منابع————————————————- ۱۰۰

 

تاریخچه :

کوره های سرامیکی یکی از ابزارهای ابتدایی بشر بوده است. زیرا تاریخ پیدایش این کوره ها حداقل ۸۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می رسد که کمی پیشرفته تر از آتشدانهای گودالی  بوده اند. از این نوع کوره ها بیشتر برای پختن اجسام رسی به منظور استحکام و غیرقابل نفوذ کردن آنها استفاده می شده است. سوخت در چاله هایی محترق می شد واجازه داده می شد تا سفالها آرام و در مدت یک یا دو ساعت کاملا خشک شوند. ولی به علت اینکه سوخت در محیط کم عمقی قرار داشت، هوا به اندازه کافی تامین نمی شد و به تدریج با ایجاد خاکستر مقدار حرارت ایجاد شده کاهش می یافت.

امکان افزایش دما در کوره های باز به شدت محدود بوده و درجه حرارت در این  کوره ها به ندرت از حدود ۷۰۰ تا ۹۰۰ درجه سانتیگراد متجاوز می شود .

اولین مرحله تکامل کوره ها، بهبود کوره برای گردش حرارت بوده است. یکی از پیشرفت های مؤثر برای بهبود شعله در کوره های گودالی، ایجاد سوراخهایی در قسمت زیرین گودال بوده که هوا را برای احتراق بهتر جذب نماید. قدم بعدی در توسعه    کوره ها، قرار دئادن سوخت در اتاقکی در پائین گودال می باشد که حرارت را بهتر از خاکستر انتقال می دهد. محفظه ای که درآن سوخت جای داده می شود گرما را در خود نگه داشته وتوسط یک جریان خروجی، گازهای داغ از آن خارج می شوند.

چینی ها طراحان و سازندگان زبردست کوره ها بوده اندعلاوه بر این به مواد نسوز خوبی مانند خاک نسوز و خاک چینی(کائولن) دسترسی داشته اند. این مواد با دیر گدازی بالا استفاده از درجه حرارتهای بالاتر را امکان پذیر می سازند.

در ایران و اسپانیا کوره هایی را به کار می برند که اصولا دارای محفظه ای گرد یا مربع شکل بودند و توسط سقف های گنبدی یا استوانه ای پوشیده می شدند. کوره های ایتالیایی تا حدودی شبیه به کوره های اسپانیایی است واین کوره ها از دو محفظه تشکیل شده یکی آتشدان یا فضای احتراق در زیر و یک محفظه در بالا.  از انواع دیگر کوره ها که بیشتر در اروپا مورد استفاده قرار می گرفته عبارتند از:

کوره های لوستر، کوره های کاسل، کوره های نیوکاسل، کوره های بطری شکل، کوره های سه مرحله ای مکش از پائین.

تکامل کوره های جدید:

توسعه و تکمیل روشهای طراحی کوره های جدید از تجارب متعدد عملی در گذشته ریشه می گیرد. در اواخر قرن نوزدهم اولین کوره صنعتی، به صورت دیگ ابداع گردید. عیب اساسی این کوره، عدم کارآیی در مقابل مایعات ویسکوز یا قابل اشتعال بوده است. چنین سیالاتی با تجزیه، حرارت بیش از حد و تشکیل کک مواجه می شدند که منجر به آتش سوزی و عواقب وخیم می گشت.

"بازديدکننده گرامي" با تشکر از اينکه سايت مارا براي انتخاب مقالات انتخاب کرده ايد در صورت پرداخت موفق و عدم دريافت فايل بعد از پرداخت کافيست موضوع پروژه رو به ايميل زير بفرستيد تا سريع واستون فرستاده بشه .... با تشکر nirvana70777@gmail.com

برچسب ها

۷ روز هفته، ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم، سوالی دارید؟ بپرسید

آدرس ایمیل

nirvana707772@gmail.com

تلفن تماس

09369459753