پروژه كمپرسورها

    Sorry, no posts matched your criteria.

پروژه کمپرسورها ۱۰۴ ص

۱۹ تیر ۱۳۹۲
1,992 views
بدون نظر

Word2007777

10000 تومان – خرید

مقدمه

ماشینهایی که جذب کننده قدرت مکانیکی می باشند و این قدرت را به صورتهای مختلفی از قبیل انرژی حرارتی ، انرژی جنبشی و یا پتانسیل به سیال ( تراکم پذیر ) اعمال می کنند طیف وسیعی را شامل می شوند از قبیل : فن ها ، دمنده ها ، کمپرسورها .

فن ها دارای نسبت تراکم کمتر از ۱۵/۱ بوده و افزایش فشار توسط آنها در حد صدم اتمسفر می باشد ( به ماشینهایی که فشار مکش در آنها زیر اتمسفر می باشد و فشار خروجی نزدیک اتمسفر باشد پمپ خلاء گفته می شود ) دمنده ها یا بلورها نسبت تراکم بالاتر در مقایسه با فن ها دارند ( بیشتر از ۱۵/۱ و معمولاً کمتر از ۳ ) و در آنها خنک کاری گاز صورت نمی گیرد ، و در نهایت کمپرسورها که دارای نسبت تراکم بیشتری بوده و در آنها غالباً خنک کاری گازی صورت می گیرد .

یکی از موارد استفاده از کمپرسورها ، جهت افزایش فشار گازها تا یک حد معین برای کاربردهای صنعتی می باشد .

در ابتدا قبل از بررسی اجمالی انواع کمپرسورها نگاهی گذرا به انواع و دسته بندی آنها و سپس به طور جداگانه بررسی کمپرسورهای پر مصرف ترین نوع آنها خواهید کرد .

تقسیم بندی کلی و تفاوت عمده

کمپرسورها را بر حسب مکانیزم و اصول کارکرد و نحوه اعمال انرژی به سیال به دو گروه عمده تقسیم می کنند .

۱- کمپرسورها (Positive displacement ) یا (intermittent ) جریان متقاطع

۲- کمپرسورهای (dynamic ) یا (continues ) جریان پیوسته

تفاوت های مهم این دو گروه از نظر فرایند متراکم سازی می توان به صورت زیر بیان کرد :

۱- کمپرسورهای جابجائی مثبت برای فشارهای زیاد و متوسط و شدت جریانهای پائین بکار می روند در حالی که کمپرسورهای دینامیکی برای فشارهای متوسط و پائین با جریانهای متوسط و بالا بکار می روند .

۲- فشارهای ایجاد شده در کمپرسورهای دینامیک ( سانتریفیوژ ) مقدار ثابت و محدودی دارد . در صورتی که فشارهای ایجادد شده توسط کمپرسورهای جابجائی مثبت می تواند متغیر و قابل تنظیم بوده و اصولاً تابع نیاز سیستم می باشد .

۳- همانطوریکه از نامگذاری این دو گروه ملاحظه می شود جریان در کمپرسورهای رفت و برگشتی ناپویسته بوده بگونه ای که مقداری گاز به درون کمپرسورها کشیده شده عمل تراکم روی ان انجام ، سپس تخلیه و دوباره سیکل تکرار می شود ولی کمپرسورهای سانتریفیوژ طبیعت سیکلیک نداشته و جریان پیوسته ممتد می باشد .

۴- کمپرسورهای جا به جایی مثبت با کاهش حجم هوا ، فشار هوا افزایش پیدا می کند . کمپرسورهای پیستونی و اسکر و متداولترین نوع این کمپرسورها می باشند رابطه قانون گازهای کامل PV/T = constant در مورد این کمپرسورها صادق می باشند اما در کمپرسورهای سانتریفیوژ با دادن شتاب به ذرات هوا و سپس برخورد این ذرات با diffuser انرژی جنبشی به انرژی پتانسیل با همان فشار تبدیل می شود .

۵- کمپرسورهای دینامیکی ( سانتریفیوژ ) بر اساس نیوری گریز از مرکز در طول پره ایمپلر ایجاد انرژی کرده و این انرژچی جنبشی در خروجی کمپرسور به فشار مبدل می شود ( مقداری نیروی سانتریفیوژ و در نتیجه فشار ایجاد شده به سرعت دورانی و دانسیته گاز بستگی دارد ) کمپرسورهای جابجائی مثبت مستقیماً فشار گاز را توام با کاهش حجم ، افزایش می دهند .

کمپرسورهای دینامیک اساساً به دو گروه محوری و سانتریفیوژ مقسم شده و کمپرسورهای نوع جابجائی مثبت هم در دو گروه Rotary و رفت و برگشتی قرار می گیرند .

فاکتورهای دخیل در انتخاب :

به منظور تعیین مشخصه های یک کمپرسور نخستین پارامترهائی که می باید معلوم باشند ، شدت جریان نرمال ، حداکثر و حداقل ، فشار مکش و فشار خروجی خواهند بود .

خواص گاز

خواص گاز در تعیین مشخصه کاری کمپرسور دارای اهمیت زیادی می باشد و در مرحله انتخاب می باید آنالیز گاز ، وزن مولکولی متوسط ، گرمای ویژه ،‌مقادیر احتمالی مایعات ، ذرات جامد موجود و ترکیبات آنها تعیین گردند . با توجه به اینکه کمپرسورها به ندرت قادر به کمپرس گازها کثیف هستند لذا حتی الامکان بهتر است ناخالصیها توسط دستگاههای (Scrubber ) و (Separator ) تفکیکی شوند .

ماهیت خورندگی

سیالات خورنده و یا مواد خورنده افزوده شده به آنها ، به منظور انتخاب اجزاء کمپرسور آبندها و روغن کاری برای سازندگان بایستی معلوم گردند . ممکن است گازی خورنده نبوده اما با اضافه شدن چند ppm از ماده دیگر داخل آن خاصیت خورندگی شدیدی از نظر شیمیائی ایجاد بکند .

 

تراکم

تراکم رفتار مهمی در عملکرد کمپرسورها داشته و بهتر است در چند نقطه از نظر حرارت و فشار معادل در محدوده کاری گاز تراکم ( حتی در صورت منحنی تغییرات آن ) برای سازنده معلوم گردد .

رطوبت

رطوبت ممکن است از طریق بخارات آب موجود در هوا (Water scrubber ) باشد و یا از طریق (Over – Carry ) قابل تقطیر دیگری که به همراه گاز است . این مقدار و رطوبت و یا بخارات قابل دیگر در محاسبات حجم بایستی منظور گردد .

حرارت مکش

وضعیتهائی در فرایند پیش میاید که محدودیتهای را در انتخاب را اعمال
می کند . این شرایط می تواند شامل درجه حرارت های تشکیل واکنش های شیمیائی حرارت اضافی مزاحم برای روغن کاری ، انفجار در بالا و غیره باشد . بنابراین درجه حرارت ورودی و درجه حرارت ایجاد شده توسط کمپرسور از دیدگاههای فوق می بایست مورد مطالعه قرار بگیرد .

 

 

فشار

فشار مابین سیستم و ما بین مراحل در ارتباط با تعیین فشار خروجی و نیز تلفات مصرفی کمپرسور نقش پیدا می کنند . معمولاًٌ افقی معادل ۳-۵Psig ما بین مراحل قابل قبول خواهد بود .

تأمین قدرت مورد نیاز و سرعت دورانی

کمپرسورها را می توان با ماشین های محرک متفاوتی از قبیل توربین های بخار ، توربین های گازی ، موتورهای احتراق داخلی و موتورهای الکتریکی بکار بست سهولت دسترسی به هر کدام از ماشین های یاد شده و سرعت دورانی آنها در نوع کمپرسورها انتخابی تأثیر خواهند داشت . کمپرسورهای رفت و برگشتی در دورهای پائین و نوع سانتریفیوژ در دورهای خیلی زیاد ساخته و مورد استفاده قرار می گیرند .

کاربرد کمپرسورها

کمپرسورها جهت افزایش فشار سیالات قابل تراکم ( گاز و بخار ) تا حد معینی مورد استفاده قرار می یگرند . این فشار ممکن است نیازهای مختلفی را تأمین کند از قبیل : غلبه کردن بر اصطکاک و تلفات مسیر ، تأثیر در یک واکنش معین در نقطه تحویل گاز ،‌ و بهبود خواص ترمودینامیکی گاز .

گازهای جابجا شده از نقطه نظر وزن مولکولی و دیگر خواص شیمیائی و فیزیکی دامنه وسیعی را تشکیل می دهند . امروزه از سبکترین گازها همانند هیدروژن تا سنگینترین آنها هگزافلورید اورانیم توسط کمپرسورهای گوناگون جابجا می شوند .

صنایع و زمینه های متعددی وجود دارند که هر کدام از آنها نیازهای بخصوصی با انتخاب کمپرسور مناسب تأمین می گردد که این زمینه عبارتند از :

·       تهویه ساختمان ها ، تونل ها ،‌ معادن و کوره ها

·       تأمین هوای فشرده جهت احتراق در ماشین های احتراق داخلی و دیگ های بخار

·       انتقال گاز ( تأمین فشار لازم جهت جریان گاز و افت های مسیر )

·       تأمین فشار مخازن ذخیره تحت فشار

·       تزریق گاز به میدانهای نفتی

·       سیستمهای تبرید

·       فرایندهای شیمیائی و تصفیه گاز

کمپرسورهای دینامیکی ( سانتریفیوژ و محوری ) توانائی جابجای گازها را در حجم های زیاد با فشارهای متوسط و پایین دارا بوده و در مقابل کمپرسورهای جابجائی مثبت قادرند فشارهای فوق العاده را با مقدار جریان اندک تأمین کنند .

در مواردی که امکان همراه شدن مایعات با گاز ( به مقدار کم ) وجود داشته باشد و یا ذرات جامدی در گاز موجود باشد تنها از کمپرسورهای سانتریفیوژ قابل استفاده خواهند بود در صورتی که تغییرات وزن مولکولی و دانسیته برای این کمپرسورها مشکل غیر قابل علاجی تلقی می شود .

کمپرسورهای پیستونی در فشارها و وزن های مولکولی متغیر براحتی کار می کند اما نیاز به تعمیرات بیشتر و فندانسیونهای بزرگ و پر هزینه استفاده از این ماشین ها را محدود می کند .

ما بین کمپرسورهای رفت و برگشتی و سانتریفیوژ ، کمپرسورهای اوتاری
 ( از نظر حجم جریان ) قرار می گیرد . این ماشین ها از نظر هزینه طراحی و ساخت نیز مقرون به صرفه تر می باشند . در صورت نیاز به کمپرسورهای 
oil free کمپرسورهاتی روتاری ( نوع Screw ) انتخاب مناسبی خواهد بود .

اصولاً کمپرسورهای روتاری برای جابجائی گازهای چسبنده ، گازهای تشکیل دهنده پلیمر ، و گازهای حاوی ذرات و قطرات مایع مورد استفاده قرار می گیرند . عیب اصلی آنها ایجاد سر و صدای زیاد و عدم توانایی آنها برای جابجائی گازها حاوی ذرات جامد شناخته شده است .

برای گازهای مثل اسیتیلن که نسبت به افزایش درجه حرارت حساس هستند و نیز برای گازهای خورنده از کمپرسورهای بخصوصی به (Liquid ring piston ) استفاده می کنند که در این کمپرسورها تحول تراکم یک فرایند نزدیک به ایزوترمال را طی می کند .

در مواردی که گاز سمی و خورنده شدید کمپرس و جابجا می شوند از کمپرسورهای دیافراگمی که ذاتاً (Leakage Free ) بدون نشت هستند و همچنین برای مقاصد خلوص صد در صد گاز (High Purity ) از این کمپرسور استفاده می شود .

انواع کمپرسور مورد استفاده در صنایع نفت :

کمپرسورهای پیستونی – مایعی LIQUID – PISTON – OMPRESSOR کمپرسورهای پیستونی قدیمی ترین و متداول ترین نوع کمپرسورهای جابجائی مثبت بشمار می روند این کمپرسورها بیشتر در فشارهای بالای ۱۳ بار تا ۳۵۰ بار با ظرفیت های کم مورد استفاده قرار می گیرند . استفاده از این کمپرسورها در فشارهای زیر ۱۳ بار تنها در حجم های کم زیر ۱٫۵ متر مکعب در دقیقه متداول می باشد.

"بازديدکننده گرامي" با تشکر از اينکه سايت مارا براي انتخاب مقالات انتخاب کرده ايد در صورت پرداخت موفق و عدم دريافت فايل بعد از پرداخت کافيست موضوع پروژه رو به ايميل زير بفرستيد تا سريع واستون فرستاده بشه .... با تشکر nirvana70777@gmail.com

برچسب ها

۷ روز هفته، ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم، سوالی دارید؟ بپرسید

آدرس ایمیل

nirvana707772@gmail.com

تلفن تماس

09369459753