پروژه کامل انواع برجهاي خنک کن

    Sorry, no posts matched your criteria.

پروژه کامل انواع برجهای خنک کن ۹۰ ص

۱۳ تیر ۱۳۹۲
2,184 views
بدون نظر

Word2007777

10000 تومان – خرید

پروژه کامل انواع برجهای خنک کن ۹۰ ص

پروژه انواع برجهای خنک کن

پروژه انواع برج های خنک کن

مقدمه  :

برج خنک کننده ، آب گرم خروجی از کندانسور را خنک می کند و آن را دوباره به کندانسور بر می گرداند . این آب خنک شده وارد به کندانسور ، گرمای بخار آب تخلیه شده از توربین را گرفته و آنرا تقطیر می کند و سپس خودش به عنوان آب گرم دوباره وارد برج خنک کننده شده و این روند همینطور ادامه می یابد.

برجهای خنک کننده به دو نوع ، تر و خشک تقسیم  می شوند . نیاز نیروگاهها و سیستمهای تهویه و تبرید به برجهای خنک کن به علت واقع شدن آنها در نقاطی که نزدیک منابع وسیع آب نمی باشند روزبروز افزایش یافته است.

 

 

 

۱-۱-تعاریف اصلی :

۱-دمای خشک محیط) دمایی است که با دماسنجهای معمولی درمحیط اندازه گیری می شود.

۲-دمای تر محیط ) دمایی است که با دماسنجی اندازه گیری می شود که حباب آن تر باشد.

۳-گرایش بر جهای تر (Approach) : اختلاف دمای تر محیط و دمای آب خروجی از برج را در اصطللاح گرایش می نامند . گرایش در بر جهای تر را بعضاً ۸-۱۲ درجه سانتی گراد انتخاب می نمایند:

۴- حوزه برج (range) : اختلاف دمای آب ورودی و خروجی از برج را در اصطلاح حوزه برج می نامند . هرچه این اختلاف بیشتر باشد باشد بار سرمایشی برج بیشتر است . حوزه برج را معمولاًَ ۸-۱۹ درجه سانتیگراد انتخاب می کند .

به طور کلی می توان گفت که هرچه مقدار گرایش برج کمتر و یا مقدار حوزه آن بیشتر باشد ، اندازه برج و اندازه شبکه های آن بزرگتر شده و در نتیجه قیمت آن هم افزایش خواهد یافت .

در طراحی نیروگاههایی که در مناطق نسبتاً کم آب نصب می گردند ، به منظور انتقال حرارت بخار خروجی توربین به محیط ، معمولا از دو نوع برج خنک کن خشک ، یکی مستقیم و دیگری غیر مستقیم استفاده می شود.اختلاف اصلی این دو سیستم در این است که در سیستم مستقیم ، بخار در مبدلها مستقیماً در ارتباط با هوای محیط تقطیر می شود در حالی که در سیستم غیر مستقیم آب به عنوان سیال واسطه مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور خلاصه ، به دلیل وجود پاره ای محدودیتها ، سیستم خشک غیر مستقیم ترجیحاً در واحدهای توربین بخار بزرگتر از MW60 به کار می رود در حالی که سیستم مستقیم در واحدهای کوچکتر از MW15ارجحیت دارد. بین ۱۵ تا ۶۰ هر دو نوع کاربرد مشابهی دارند.

تمام فن آوری هایی که از مقدار گسترده حرارت استفاده می کنند نیاز به غلبه بر اتلاف مقدار زیادی انرژی حرارتی در سیستم های خود دارند که بخشی از این حرارت نیز در پایان فرآیند به صورت تلفات محیط دفع می شوند در ابتدای توسعه ی صنعت نیروگاه معمولاً از سیستمهای یک بارگذار استفاده می شد . در این سیستمها از آب رودخانه ، دریاچه یا منابع دیگر آب طبیعی استفاده می شد . با توسعه ی صنعت و نادر شدن آب ، استفاده از برج های خنک کن تر در حدود ۹۰ تا۹۵ درصد کاهش یافت . افزایش اهمیت استفاده از برج خنک خشک نیاز به بسیط توجیهات اقتصادی آن نیز دارد. به طور اخص ، هزینه ،  سرمایه گذاری یک نیروگاه حرارتی با سوخت فسیلی حدود۸۰۰تا۱۰۰۰ دلار برای هر کیلو وات وبه تناسب آن هزینه سرمایه گذاری برج های خنک کننده خشک تقریباً ۸۰تا۱۲۰ دلار برای هر کیلو وات است که ۱۰تا۱۲ درصد از هزینه ی کل نیروگاه را شامل می شود . هزینه کل سرمایه گذاری نیروگاه است . لذا ساختمان مواد انتقال حرارت و خواص آیرودینامیک اینگونه مبدل ها باید بهینه شود.

 

۱-۲-برج خنک کننده خشک (DCT)

برج های خنک کنندهخشک در جایی مورد استفاده قرار می گیرند که آ ب خنک کننده حتی برای استفاده از آن به عنوان جبرانی ، به فراوانی در دسترس نباشد .در یک برج خنک کننده خشک ، آب گرم از درون یک سری تیوبهای پره دار جریان می یابد، هوای خنک کننده نیز از خارج این تیوبها جریان می یابد . لذا گرما ، از آب به هوای دفع شده و آب خنک می شود . دو نوع اصلی برج های خنک کننده خشک وجود دارند :

 

 

۱-۲-۱- برج خنک کننده مستقیم (DDCT)

در این نوع برجها ( شکل ۱-۱) ، بخار تخلیه شده از توربین به درون یک هدر بزرگ بخار جریان یافته ، سپس از آنها به درون تعداد زیادی از تیوبهای پره دار جریان می یابد . این جریان هوا بوسیله یک فن FD تامین می شود.

 

 

 

 

 

۱-۲-۲- برج های خنک کننده غیر مستقیم(IDCT)

این نوع برجها نیز دارای سه نوع طراحی می باشند . در اولین طرح ( شکل ۱-۲) از یک کندانسور سطحی متداول  استفاده می شود. آب گرم خارج شده از کندانسور ، از داخل تیوبهای پره دارگذر می کند و بوسیله هوا خنک می شود. در اینجا دو مبدل حرارتی به طور سری وجود دارند یکی بین آب و هوا در برج و دیگری کندانسور.

در طراحی دوم (شکل ۱-۲) از یک کندانسور اسپری تماس مستقیم استفاده می شود بخار تخلیه شده از توربین وارد یک کندانسور باز می شود و آب سرد در حال گردش به دورن بخار به منظور آمیخته شدن با آن ، اسپری می شود . آب چگالش شده به درون یک دریافت کننده می ریزد و از آنجاست که قسمتی از آن به عنوان آب تغذیه به بویلر پمپ می شود و مابقی به تیوبهای پره دار پمپ می شود تا خنک گردد.

 

از پولیشرهای چگالش نیز استفاده می شود تا مقدار کمیت مطلوب مورد نیاز به آب تغذیه را نگه دارد . درطراحی سوم ( شکل ۱-۴) از آمونیاک به عنوان مبرد چگالنده استفاده می شود . در چگالنده بخار ، آمونیاک تبخیر می شود . در برج خشک ،  آمونیاک چگالش می شود و گرمای نهان تبخیر را به هوا می دهد و سپس مایع اشباع آمونیاک به کندا نسور پمپ می شود.

امروزه ، برج های خنک کننده خشک بسیار مورد توجه قرار گرفته اند زیرا می توان به کمک آنها نیروگاه را در جایی که آب به مقدار کافی وجود ندارد نیز ساخت

۱-۲-۳-مقایسه سیستمهای خشک مستقیم وغیر مستقیم

۱-سطح تبادل حرارت

۲-سیستم کنترل و حفاظت در مقابل یخ زدگی

۳-مسیر جریان هوا

۴-کندانسور

۵-جلوگیری از نشت هوا به داخل سیستم

۶-تأثیردرجه حرارت محیط

۷-تعویض لوله های معیوب

۸-امکان ارتباط سیستم های خنک کن دو واحد مجاور

 

سطح تبادل حرارت  :

مواد مختلفی وجود دارند که می توانند به عنوان سطوح تبادل حرارت مورد استفاده قرار گیرند ، اما با توجه به کاربرد وسیع سطح تبادل حرارت در نیروگاه وبا در نظر گرفتن جنبه های اقتصادی فولاد و آلومینیوم مورد استفاده وسیع تری دارند.در سیستم غیر مستقیم مبدلها معمولا از آلومینیوم ساخته می شوند و در سیستم مستقیم معمولا از فولاد . به دلایل زیر مبدلهای نوع آلومینیومی نسبت به فولادی ارجحیت دارند:

الف ) آلومینیوم به طور ذاتی در مقابل خوردگی مقاوم است در حالی که تنها فولاد نوع گالوانیزه چنین خاصیتی دارد.

ب)سطح آلومینیوم علی الاصول توسط سیال درونی خورده نمی شود لذا شرایط شیمیایی آب کندانسور به راحتی قابل کنترل است در حالی که با مبدلهای ( فولادی گرچه خوردگی داخلی لوله های در حالت بهره برداری نرمال در حد مورد قبول کنترل است اما زمانی که واحد از مدار خارج گردد، لوله ها با هوای مرطوب پر می شوند که هوای مرطوب شرایط مناسبی برای خوردگی بوجود می آورد و در راه اندازی مجدد این ذرات اکسید وارد آب کندانس می گردند که در عبور از Polishing plant جذب فیلترهای آن می شوند.

ج)ضریب هدایت حرارتی فولاد نیز از آلومینیوم کمتر است که این نیز به نوبه خود به نفع مبدلهای آلومینیومی می باشد.

 

سیستم کنترل و حفاظت در مقابل یخ زدگی :

در برج های خنک کننده خشک تغییر وسیع درجه حرارت محیط در طول سال موضوع قابل توجهی است . معمولاً سیستم برای درجه حرارت معینی از محیط طوری طراحی  می شود که بتواند راندمان مورد لزوم را داشته باشد . وقتی که دمای محیط پایین تر از درجه حرارت طراحی باشد سطح حرارتی ، زیادترازحد مورد نیاز خواهد بود که به نفع سیستم است چون باعث خلأ بیشتری در کندانسور می شود و راندمان سیکل بالا می رود . اما در درجه حرارتهای زیر صفر همواره خطر یخ زدگی وجود دارد و اگر در چنین شرایطی توربین هم تریپ دهد احتمال یخ زدگی بیشتر می شود ، زیرا منبع حرارت نیز از مدار خارج می گردد.

"بازديدکننده گرامي" با تشکر از اينکه سايت مارا براي انتخاب مقالات انتخاب کرده ايد در صورت پرداخت موفق و عدم دريافت فايل بعد از پرداخت کافيست موضوع پروژه رو به ايميل زير بفرستيد تا سريع واستون فرستاده بشه .... با تشکر nirvana70777@gmail.com

برچسب ها

۷ روز هفته، ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم، سوالی دارید؟ بپرسید

آدرس ایمیل

nirvana707772@gmail.com

تلفن تماس

09369459753